OM FANØ SKIBSROM

Læs om vores inspiration og historie

NATURLIGE RÅVARER

Hos Fanø Skibsrom fører vi skibsromtraditionen videre. Vores produkter er baseret på en rom, der destilleres på Jamaica og efterfølgende forædles på Fanø. Forædlingen består af en to-trins-lagring. Først lagres rommen sammen med naturlige råvarer som bl.a. Fanø Lynghonning, havtorn og Madagaskar vanilje. Herefter efterlagres den på portvinsfade. Ligesom på de store sejlskibe krydrer og lagrer vi vores produkter ved høj alkoholprocent. Med en høj alkoholprocent trækkes der mere smag ud af de naturlige råvarer og fadlagringen – hvilket i sidste ende giver mere smagskarakter til rommen.

Fanø havtorn

SKIBSROMTRADITIONEN

Rommens historie har siden 1700-tallet været tilknyttet de store sejlskibe og det barske liv, der herskede ombord. Rom blev hurtigt en vigtig del af skibenes proviant, så søfolkene kunne udholde de barske vilkår, og skibsrommen var en fast bestanddel af besætningens aflønning.

For at gøre den indkøbte rom drikkelig tilsatte man sukker og forskellige lokale krydderier. Citrusfrugter blev også tilsat, hvilket hjalp med at forebygge den frygtede sygdom, skørbug. Ikke mindst blev rommen lagret ombord i tønder, hvilket tilførte yderligere smag og en gylden farve.

Rommen blev typisk krydret og lagret ved høj alkoholprocent og vandet ned, når man skulle drikke den. Til at bestemme mængden af alkohol i rommen anvendte den engelske flåde indtil begyndelsen af 1800-tallet ’Gunpowder Proof test’. Man lavede en lille blanding af krudt og rom, og hvis den flammede op ved antænding var den 57% og derover – og dermed Gunpowder Proof. Udover at dette sikrede, at man ikke betalte overpris for nedvandet rom, betød det også at skibets medbragte krudt ikke blev ødelagt i tilfælde af utætte romtønder.

KÆRLIGHEDEN TIL ROM OG SEJLSKIBE

Fanø Skibsrom er grundlagt af Lars Jensen Schou. Inspireret af Fanøs sejlskibshistorie og med en stor kærlighed til rom satte Lars J. Schou sig for at skabe en kvalitetsrom, som kombinerer smagen af det eksotiske Caribien og Vesterhavets brusen. Mange dage blev brugt på blanding og krydring i produktionen og meget rom blev drukket, inden den første Fanø Skibsrom (Havfruen) så dagens lys i 2015.

I dag er Fanø Skibsrom en familiedrevet virksomhed med to generationer ombord, og vi bruger stadig lang tid på at prøve nye blandinger og teste nye råvarer. Vores to produkter Havfruen og Havmanden har vundet sølv og bronze ved den prestigefyldte spirituskonkurrence International Wine and Spirit Competition (IWSC) 2019.

Lars Schou fanø Skibsrom

FANØ – EN GAMMEL SØFARTSKULTUR

Sejlskibe og søfart er en central del af Fanøs historie og kultur. Fra midten af 1700-tallet og 100 år frem skabte fannikkerne en imponerende sejlskibsflåde, som sejlede på de 7 verdenshave og fragtede varer mellem alle verdens hjørner.

Fanø Skibsrom er inspireret af et af de markante sejlskibe, der i en periode var en del af Fanø’s store sejlskibsflåde – nemlig fuldriggeren Doris Brodersen. Doris Brodersen blev bygget i Flensborg i 1875 og opkaldt efter rederens hustru. Det blev indregistreret på St. Thomas, Dansk Vestindien, og var således under Dansk flag fra 1875, og sejlede i mange år rom og sukker fra St. Croix, St. Thomas og St. Jan til Flensborg. Her blev rommen blandet med vand og brændevin (Rum-Verschnitt) i de mange romhuse og solgt som de berømte Flensborg Rom. Hvert romhus havde deres specielle blanding.

 Doris Brodersen blev solgt til Fanø i 1890, omrigget til Bark i 1892 og indgik i Fanø’s sejlskibsflåde indtil 1908, hvor den blev solgt til Italien. Skibet blev kondemneret på Bermuda i 1913.

Doris Brodersen kan i dag ses som modelskib i Nordby Kirke, hvor den indgår i kirkeskibene.

Doris Brodersen